Acasa  |  Ayurveda  |  Cursuri de Ayurveda  Publicatii   |  Articole   Recomandari  Anunturi   Evenimente   Contact

AYUS GRUP - ROMÂNIA

centru de perfectionare si pregatire de specialitate în Ayurveda

cursuri si seminarii de specialitate pentru aprofundarea cunoasterii diferitelor ramuri ale sistemului Ayurveda

Noi apariţii editoriale

Ghid practic de termeni sanscriţi utilizaţi în Ayurveda

o expunere sistematică şi lămuritoare a semnificaţiei unora dintre termenii de origine sanscrită ce sunt frecvent utilizaţi în cadrul sistemului tradiţional Ayurveda

VOLUMUL 1, literele A - K

 

Diversitatea culorilor naturale

Ştiinţa milenară a Ayurvedei ne învaţă faptul că starea de echilibru şi de sănătate a fiinţei umane depinde printre altele de modul echilibrat în care sunt folosite cele cinci căi senzoriale. Or, în prezent, omul modern este o fiinţă preponderent vizuală. El interacţionează cu lumea înconjurătoare mai ales prin intermediul simţului vizual şi al sugestiei vizuale. Tocmai de aceea întâlnim în prezent o mare preocupare a oamenilor pentru imagine, pentru culori şi implicit pentru puterea sugestivă a acesteia.

După cum ştim, lumina albă se descompune în spectrul coloristic fundamental alcătuit din roşu, portocaliu, galben, albastru, indigo şi violet. Aceste culori de bază prezintă nenumărate nuanţe care oferă o mare bogăţie coloristică. Ştiind toate acestea, ne putem pune următoarea întrebare: “Care este rostul acestei diversităţi coloristice?” sau “Ce anume face ca omul să aibă nevoie în anumite momente de anumite culori din spectrul luminii albe?” sau “Cum se explică preferinţele, atracţiile sau respingerile faţă de culori?”

Diversitatea coloristică (similar diversităţii gusturilor, aromelor sau sunetelor) are din punctul de vedere al stării de armonie a fiinţei umane rolul de suport exterior către care mintea este în mod special atrasă pentru a creea în fiinţă echilibrul şi armonia. Rostul culorilor naturale exterioare este acela de a reda fiinţei umane starea naturală de echilibru. Aceasta are loc prin intermediul unor raporturi de atracţie spontană care se bazează pe declanşarea instantanee a unor procese de rezonanţă.

Întelegând în acest mod rostul culorilor naturale ne vom întreba în continuare: “Cum se prezintă toate acestea în prezent, acum când suntem asaltaţi de nenumărate alcătuiri coloristice de genul reclamelor, etichetelor, vopselelor clădirilor, semnelor de circulaţie, semafoarelor, vitrinelor multicolore, maşinilor, hainelor, obiectelor înconjurătoare care toate sunt colorate în fel şi chip?”  Evident, culoarea lor se datorează coloranţilor folosiţi. Însă cât de aproape este efectul lor echilibrant şi armonizator faţă de culorile naturale? Cât de necesară este ponderea crescută a culorilor obiectelor înconjurătoare din prezent pentru fiinţa noastră?

Pentru cel care (măcar câteva zile) va trăi în mijlocul naturii există posibilitatea ca el să remarce în mod clar că preponderenţa verdelui determină un efect armonizator şi liniştitor extraordinar. În oraş, gri-ul preponderent al asfaltului şi betoanelor tinde adesea să genereze un efect sufocant asupra stărilor de bucurie şi de libertate interioară pe care fiinţa umană le trăieşte cu o extraordinară uşurinţă în natură.

Iată că natura a dozat foarte bine culorile prin preponderenţa verdelui. Ea a pus apoi culorile celelalte în flori. Astfel că cine admiră câmpul multicolor al unei fâneţe de munte, va putea să fie uimit de bogăţia nuanţelor cromatice. Nu lipseşte nici o culoare din spectrul solar, iar nuanţele de roşu, galben şi albastru sunt atât de subtile încât trebuie să fi un veritabil cunoscător în materie ca să le deosebeşti şi să le poţi numi.

Galbenul stralucitor, prezent în florile de lumânărică atrage magnetic atenţia. Deloc  întâmplător această plantă a fost numită astfel. Contrastul creat de frunzele de culoare verde-pal face ca ea să ne apară ca o coloană de lumină. Galbenul nu are nevoie să fie prezent într-o cantitate prea mare, deoarece el emană foarte multă lumină. Galbenul auriu al sânzâienelor sau galbenul strălucitor al ghizdeiului energizează puternic şi foarte rapid mintea şi amplifică puterea de focalizare.

În general, suportul fizic al existenţei culorii galben din plante sunt flavonele, care reprezintă pigmenţii galbeni şi portocalii ai florilor. În prezent au fost descoperite deja peste 100 de flavone dintre care cele mai răspândite sunt: apigenina în muşeţel, artemisetina în pelin şi lemnul domnului, primetina în ciuboţica cucului, rametina în cruşin, quercitina în stejar.

După verde, galbenul predomină în lumea vegetală. De altfel, un indiciu important este acela că şi coloranţii galbeni naturali predomină ca număr şi se obţin din specii de plante comune.

Lemnul galben de scumpie (Cotinus coggyria) este folosit datorită pigmentului fisetină la vopsirea lânii într-un galben viu. De asemenea, se folosesc scoarţa stejarului negru, fructele de cruşin, scoarţă de laur (Daphne mezereum) care conţine dafnetină, florile de tufer roşu datorită trifolitinei vopsesc în galben-deschis. De asemeni, pentru nuanţe mai puţin intense de galben se folosesc coajă de măr, foi de ceapă, flori de muşeţel şi conuri de hamei. Alături de galben care se datorează flavonelor, celelalte culori de bază roşul şi albastrul se datorează antocianidinelor – pigmenţi care dau nuanţele de roşu, albastru şi violet din flori.

În mediu acid apare culoarea roşu, iar in mediu bazic culoarea lor este albastră. Această proprietate explică de ce acelaşi compus poate produce în flori culori diferite. Spre exemplu trandafirul roşu şi albăstrelele conţin acelaşi antocian cianidina. În primul caz (trandafirul) cianidina se găseşte ca sare de piriliu (mediu acid) fiind astfel colorată în roşu. În al doilea caz sub formă de sare de potasiu (mediu bazic) generază culoarea albastru. Datorită faptului că ambele flori au efecte benefice în problemele oculare, rezultă că albăstrelele îmbunătăşesc în special vederea la distanţă (efect al culorii albastre) în timp ce trandafirii amplifică capacitatea de a vedea de aproape.

Ceea ce în ansamblul compuşilor ce alcătuiesc o structură vegetală este un anumit principiu activ, în planul percepţiei senzoriale vizuale este aspectul asociat unei culori. În ultima sută de ani oamenii de ştiinţă au reuşit să descopere unele dintre tainele culorilor florilor. Până nu demult unica sursă de coloranţi folosiţi era cea naturală, marea majoritate a coloranţilor fiind de origine vegetală. Spre exemplu, culoarea îmbrăcăminţii la chinezii de acum 3000 de ani definea rangul social, galbenul era de exemplu culoarea împăratului. Îl urma violetul, albastrul, roşul şi apoi negrul.

Însă epoca de strălucire a coloranţilor vegetali a fost întreruptă după 1856 prin prepararea primului colorant sintetic. O dată cu sinteza şi fabricarea industrială a acestuia, coloranţii de origine naturală au fost din ce în ce mai puţin folosiţi. Interesul pentru culorile naturale s-a diminuat, însă s-a născut o nouă preocupare, mai ales în biologie şi anume înţelegerea rolului substanţelor tinctoriale în aspectele de ordin biologic sau alfel spus, în ce mod este influenţată viaţa fiinţelor prin intermediul culorilor naturale.

Aparenta descoperire a tainei culorilor naturale prin identificarea compuşilor chimici care le generează a dat naştere unei şi mai complexe preocupări. Care este legătura între structura materială, atomică a acestor compuşi şi energiile subtile asociate culorilor? Ce fel de compatibilitate există între structura atomică de formă a lor şi vibraţia specifică a luminii colorate? Această problematică deschisă a culorilor naturale ne incită curiozitatea de a descoperi în mod direct care sunt efectele culorilor naturale asupra fiinţei noastre.

Publicatii Ayurveda

publicatii diverse despre Ayurveda si terapiile alternative

INDEX AYURVEDIC SISTEMATIC SELECTIV

o prezentare inedita a proprietatilor terapeutice ale unor plante medicinale remarcabile

lucrare in 6 volume

„ ... o îmbinare creatoare între ştiinta tradiţională ayurvedică şi tradiţia populară românească ...”

„ ... o lucrare cu o conceptie originala, care dispune de o sistematizare extrem de utilă specialistilor din domeniul fitoterapiei ... ” 

Volumul 1

Volumul 1 Cuprins Partea 1

Volumul 1 Cuprins Partea 2

Volumul 2

Volumul 2 Cuprins Partea 1

Volumul 2 Cuprins Partea 2

Volumul 3

Volumul 3 Cuprins Partea 1

Volumul 3 Cuprins Partea 2

Volumul 4

Volumul 4 Cuprins Partea 1

Volumul 4 Cuprins Partea 2

Volumul 5

Volumul 5 Cuprins Partea 1

Volumul 5 Cuprins Partea 2

Volumul 6

Volumul 6 Cuprins Partea 1

Volumul 6 Cuprins Partea 2

© Powered by Anima Soft & Ayus Grup - Romania 2012 © Ayus Grup 2012